Jeg skræddersyr form og indhold og er i tæt samarbejde om udvikling af opgaven med opdragsgivere. Ved større opgaver indgår jeg samarbejde med andre konsulentkolleger, der passer til opgaven. Jeg er bl.a. en del af Skoleri – Partnerskab for væredygtighed i skoleledelse, som du kan læse om på www.skoleri.dk

Du er altid velkommen til at spørge om et uforpligtende møde, tilbud og priser.

Jeg udbyder desuden forskellige åbne kurser og netværksaktiviteter løbende. Følg med under tilmeld for at se, når der er åbne tilmeldinger.  

Læs her om de enkelte ydelser og opgavetyper, som jeg typisk løser:

Kurser, undervisning og oplæg

Jeg underviser fra to timers oplæg/workshop til langvarige kursusforløb. Al undervisning er funderet i teori og forskning med stærkt fokus på praksis og anvendelse. De faglige indholdsområder ligger dels inden for pædagogikken og dels inden for organisation og ledelse:

  • Fællesskabende didaktikker og engagerende læringsmiljøer
  • Relationer og relationskompetence
  • Klasseledelse, deltagelsesmuligheder og elever i udsatte positioner
  • Professionelle læringsfællesskaber
  • Psykologisk tryghed og teamlæring
  • Vejledningspraksis og skolens ressourcepersoner
  • Co-teaching og samarbejdskultur
  • Hartmut Rosa og væredygtighed
  • Ledelse af organisatoriske læreprocesser
  • Visionsprocesser
  • Organisatorisk læring og ledelsespsykologi

Udviklingsforløb og aktionslæring

Jeg indgår i længerevarende udviklingsforløb og -projekter, der oftest er udviklet som aktionslæringsforløb for ledelse og (en gruppe af) medarbejdere. Et udviklingsforløb er kendetegnet ved, at der indgår forskellige typer af aktiviteter, såsom workshops, temadage, oplæg, ledersparring, supervision, evalueringsaktiviteter. For tiden arbejder jeg bl.a. med et større udviklingsprojekt om co-teaching inspireret samarbejde om udvikling af elevers deltagelsesmuligheder.

Ledelsessparring, dialogpartner og lederteamudvikling

Med et sparringsforløb får enten du som leder eller hele ledelsesteamet rådgivning, sparring eller understøttelse til ledelsesroller, konkrete opgaver og problemstillinger. Sparring kan foregå som korte eller længerevarende forløb, eller som en procesfaciliteret sparringsdag, hvor ledelsesteamet arbejder i dybden med udvikling af lederteamet eller en pædagogisk udviklingsindsats.

Individuel ledersparring og ledelsessupervision foregår som dialogiske samtaler – nogle gange gående i naturen. Her skaber vi et fortroligt rum for samtale, hvor jeg hjælper med at udforske, hvordan du kan forstå dig og din ledelse, tage stilling og handle. Samtalerne kan være handlerettet mod konkrete opgaver, eller det kan være et eksistensfilosofisk rum, der handler om at lære dig selv bedre at kende og tage hånd om din egen trivsel og væredygtighed i lederrollen.

Supervision/co-teaching

Supervision til fagprofessionelle består af observationer og supervisionssamtaler, enten enkeltstående eller over et længere forløb, og enten som individuelle eller gruppe-supervisioner. Jeg har eksempelvis gode erfaringer med supervisionsforløb til nyansatte og er supervisor i Aarhus Lærerforening og Aarhus Kommunes forløb for nyuddannede ”Fundament til dit lærerliv”. Supervision kan efter aftale være fuldt fortroligt eller med dialog og tilbagemelding til ledelse.  

I en udvidet form for supervision indgår jeg i co-teaching, som samarbejdspartner i fokuserede udviklingsforløb sammen med en eller flere lærere/pædagoger. Et sådan forløb består af forsamtaler og forudsætningsanalyser. I samarbejde planlægges undervisning og pædagogiske indsatser sammen, vi gennemfører undervisningen sammen og evaluerer sammen. I et co-teaching forløb indgår altid dialog med ledelsen, som understøtter udviklingen under og efter samarbejdet. Forløbet kan tage udgangspunkt i udfordringer i undervisningen eller mistrivsel blandt en eller flere elever, eller der kan være et didaktisk udviklingsområde, man ønsker hjælp til at udvikle, fx fællesskabende didaktik, relationskompetence, klasseledelse, gruppearbejde osv.

Netværk

Jeg faciliterer netværk for hhv. ledere og ressourcepersoner. Netværk har til formål at understøtte deltagernes rolle- og opgavevaretagelse gennem et dialogisk og fagligt fællesskab med andre. Netværksform og indhold skræddersys til de enkelte netværksgrupper.

Analyser og formidling

Ønsker du at foretage en større eller mindre undersøgelse af læringskultur (organisatorisk eller pædagogisk) designer og gennemfører jeg undersøgelser med udgangspunkt i (fokusgruppe-)interviews/observationer og foretager analyser, fortolkning, rapportskrivning og formidling.

De skæve

Når lejligheden og ideerne byder sig, finder vi på noget helt andet. Det kan være at være moderator og ordstyrer til et stort kommunalt kickoff. Det kan være at arbejde med samskabt vidensformidling i form af fx video og podcast. Det kan være foredrag om Pippi som etisk kompas. Det kan være…?