Faglig profil

Jeg arbejder med professions-, organisations- og lederudvikling. I roller som underviser, sparringspartner, konsulent og supervisor samarbejder jeg med organisationer, skoler, kommuner, ledere og fagprofessionelle.

Jeg er uddannet skolelærer, er cand. pæd. i pædagogisk psykologi samt master i læreprocesser med specialisering i ledelses- og organisationspsykologi.

Jeg er bredt teoretisk velfunderet inden for pædagogisk psykologi, ledelse, læreprocesser og organisationsudvikling. Jeg anser enhver teori som ét perspektiv på vores virkelighed, men hvor der til enhver tid er mere at sige om virkeligheden end den enkelte teori og det enkelte forskningsresultat. Jeg bekender mig derfor ikke til ét fagligt udgangspunkt, men er optaget af, hvordan forskellige teorier kan være nyttige til at udvide vores myndighed og forståelse og begrundelser for vores handlinger. Det kan måske derfor synes i øst og vest, når jeg indkredser nogle af de tænkere og teorier, jeg er særligt inspireret af. Listen kunne være meget længere og ændrer sig over tid. Men for nu ser den sådan her ud:

  • Tilknytnings-/ og belonning-teorier, relationers betydning, anerkendelsesteorier og Rosenthal-effekt
  • Selvbestemmelsesteorien af Deci & Ryan
  • Positioneringsteorier og Foucaults governmentality-teori
  • Søren Kierkegaard og Hartmut Rosa
  • Væredygtighed-bæredygtighed
  • Lotte Lüscher – ledelse mellem tvivl og handlekraft

Jeg har som lektor undervist på PD-niveau i bl.a. vejledning og organisatoriske læreprocesser, i klasseledelse og fagdidaktik og i professionel relationskompetence. Jeg har arbejdet intens med professionelle læringsfællesskaber, ledelse af forandringsprocesser og organisatoriske ressourcepersoner herunder udvikling af skolens PLC. Og som projektleder har jeg designet, projektbeskrevet og -ledet små som store kommunale udviklingsforløb. Jeg har en bred faglig profil med professionel, personlig og organisatorisk læring og udvikling som overskrifter.

Personlig drivkraft

Jeg er født på Nørre Nissum Seminarium, er opvokset i det jordbunde Thy som datter af tilflyttede, måske lettere excentriske københavnere, og jeg har derfor en fin sammenblandet dialekt og tilpasningsevne, der nu egner sig til at begå sig, når jeg kommer rundt i hele landet i vidt forskellige sociale sammenhænge. Fra barnsben er jeg flasket op med pædagogikken, åndstraditionen og etikken. ‘Pippi arrangerer quiz‘ og ‘Hun duede ikke’, Astrid Lindgren og H.C. Andersen er fortællinger, der har præget mit værdisæt, så jeg gerne udfordrer konsensus og “magtens” perspektiver og praksis med øje for at tilbyde flere forståelseshorisonter særligt for dem, som har sværest ved at opnå værdige deltagelsespositioner.

Som stort barn sad jeg ved køkkenbordet med papir og blyant og designede skoler med nye strukturer, nye fag og rammer for et mere spændende skoleliv. I skoletiden lærte jeg et par af mine skolelærere, hvordan de kunne forbedre deres undervisning. Det førte til et par timer på den anden side af klassens dør. Nu bedriver jeg på mere ordentlig vis fortsat udvikling ud fra et stærkt fokus på at hjælpe andre med at skabe praksisser og fællesskaber, hvor hele mennesker lærer og trives, lever og gror.

Tilgang

Al læring og udvikling sker for konkrete mennesker, der er vævet ind i konkrete fællesskaber, organisatoriske rammer og kulturelle tanke- og handlemønstre. Derfor er jeg allermest optaget af at bidrage hjælpsomt og dialogisk for netop de mennesker, jeg møder. Jeg har en lang række erfaringer og tilgange at trække på, men vil altid være opsøgende på at forstå og tilpasse hjælpen og opgaven til dit eller jeres behov.

  • Hos mig får du hjælp, der er tilpasset din situation ud fra de behov, rammer og ønsker, som du/din organisation har.
  • Du kan derfor ikke “booke et færdigt oplæg” – før vi har haft en uforpligtende, indledende samtale, hvor vi sammen former, hvad der skal til for, at jeg bliver en hjælp for dig/jer.
  • Du er derfor velkommen til at aftale et uforpligtende og gratis (Teams-)møde, hvor vi kan kredse os ind på samarbejdet.

Rating: 5 out of 5.

CV – uddannelse

2023: Master i læreprocesser, ledelses- og organisationspsykologi, AAU

2014: Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, DPU/AU

2012: PD-modul i pædagogisk ledelse, Talent for ledelse, VIA UC

2005: Læreruddannelsen, Aalborg Seminarium

CV – job

2024-2026: Beskikket censor ved Læreruddannelsen

2023-2027: Beskikket censor ved Pædagoguddannelsen

2019-2022: Lektor, VIA Efter- og videreuddannelse

2015-2019: Adjunkt, VIA Efter- og videreuddannelse

2014-2015: Selvstændig, Skolekonsulenten

2014-2015: Research assistent, Organisation og Læring, DPU/AU

2005-2012: Folkeskolelærer, Dybkærskolen, Silkeborg Kommune